ایده ­های ما، راه خروج از سکون

ایده ­های ما، راه خروج از سکون

دنیایی را تصور کنید، با ثبات­ ترین حالت کشورها، شهرها، و حتی جامعه! یک ساعت سوئیسی که تمام اجزا، بهترین عملکرد خود را دارند، تصویری از یک شهر با ساختمان­ هایی یک شکل، با بهترین طراحی ممکن، با کیفیت ­ترین مصالح، خیابان کشی­ هایی بدون کوچکترین انحراف و ترافیک، دنیایی پر از آرمان شهرهای مهندسی شده، همه چیز در سر جای خود! شاید به عنوان ایده ­آل ذهن کمالگرای یک مهندس، یک دنیای بی­ نقص باشد، شاید زندگی راحت­تر بشود، اما ایراد کار کجاست؟ مسئله اصلی این تصویر بی­ نقص، فقدان مسئله است.

فارغ از بعد اجتماعی، وجود مسئله بیانگر امکان بهبود است. در فرآیند حل مسئله، شرایط موجود و شرایط مطلوب به عنوان شروع و پایان فرآیند در نظر گرفته میشوند و ترکیبی از، راهِ رسیدن، وسیلهِ رسیدن و یا حتی هزینهِ رسیدن همان راه حل می­ باشد.

امکان بهبود یا به عبارت دیگر “فرصت”، اصلی ترین مفهوم در تعریف کارآفرینی می ­باشد، فرصت یا عدم تعادل می­ تواند در پراکندگی دانش بین افراد باشد، می­ تواند در پراکندگی منابع میان کشورها و یا در دیدگاه اقتصادی، عدم تعادل در تخصیص منابع باشد. تعریف کارآفرینی که اشاره کردیم، با استفاده از این مفهوم به این شکل بیان می­ شود: ” کارآفرینی : فرآیند تشخیص فرصت و خلق ارزش با استفاده از نوآوری یا در بیان عامیانه­ تر خلاقیت برای جامع عمل پوشاندن به امکان بهبود.

فرض کنیم تمام دانش و علوم بین افراد یکسان باشد، یا منابع میان کشورها پراکندگی متناسب داشته باشند، و یا منابع به ایده­ آل­ ترین حالت ممکن تخصیص داده شوند؛ در واقع برشی از زمان را تصور کنید که دنیای ایده ­آل محقق شده باشد، آیا در آرمان شهرهای تصویر شده، در ایده­ آل ترین حالت یک دنیای منظم و قانون­مند در دنیایی که هوشمند ترین مهندسان آن را ساخته­ اند، امکان بهبود وجود دارد؟ آیا می توان آن برش زمانی را تا ابدیت ادامه داد؟ پاسخ به این سوال بر عهده ­ی ذهن خلاق و کمالگرای شماست!

پینوشت: سال آخر تحصیل در رشته عمران، سوال مشابهی ذهنم را درگیر کرده بود، تمام کسب و کارهایی که رشد انفجاری و یا موفقیتی بین المللی را تجربه می­کردند و به اصطلاح یونیکورن نام برده می­ شدند در رشته­ های دیگر بودند، رشته­ ی من تقریبا به ایده­ آل­ ترین خود رسیده بود و کسب و کار های قدرتمند بازار را اشباع کرده بودند؛ کنجکاو بودم چه نوآوری شاخص و یا اختراع جدیدی از من یک فرد موفق در رشته تحصیلی خودم می سازد؟

به عنوان دانشجوی رشته مهندسی عمران، رشته عمران و عمل به آن را در ایده ­آل ­ترین حالت خود می­بینید؟ اگر جواب شما بله است، این متن را دوباره بخوانید و به یاد داشته باشید تعریف تئوریک فرصت، حل مسئله و کارآفرینی را می دانید.

شهاب امیری

فروردین 1402

 

ایده ­های ما، راه خروج از سکون

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *